Netwerkborrels, conferenties, seminars; voor veel mensen zijn dit energievreters. Vooral als je dan ook nog in een gesprek belandt waar je voor je gevoel met goed fatsoen niet uit komt. Als je netwerkborrels en dergelijke al niet zo prettig vindt is het verleidelijk om ze zoveel mogelijk te vermijden. Of om je op conferenties in de pauze achter je telefoon te verstoppen. Toch ontkom je er niet aan. Netwerken hoort er nou eenmaal bij.
In vrijwel iedere situatie kun je op 2 manieren reageren. Reactief (zoals gesprekken uit de weg gaan door druk met telefoon in de weer te zijn) of proactief. Je hebt zelf de keuze. De meest effectieve reactie op een gebeurtenis is proactief. Het betekent dat je zelf de verantwoordelijkheid neemt voor wat er gebeurt.  Je gedrag is afhankelijk van keuzes die je maakt. Niet van de omstandigheden.
Voel je dat een gesprek doodloopt? Neem dan initiatief om dat te doorbreken. Dat is voor veel mensen makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe doe je dat dan zonder bot te zijn? Met deze tips kun je een lastig of ongemakkelijk gesprek een andere wending geven. Vaak leidt dat alsnog tot een interessant gesprek. Soms wordt het niks.

Tip 1:

Je collega loopt tijdens de vrijdagmiddagborrel door te zagen over de zin en onzin van bepaalde procedures in het bedrijf. Toon betrokkenheid en vraag hem naar suggesties hoe het beter zou kunnen in zijn ogen. Wie weet heeft hij echt goede ideeën en heeft hij die eerder niet voor het voetlicht kunnen brengen.

Tip 2:

Een buurman is op de buurtbarbecue aan het klagen over de klantenservice van zijn bank. Zeuren over de dienstverlening van banken is een populaire bezigheid, maar toch kan het een interessante ingang zijn om meer over je buurman te weten te komen. Zoom in op een specifiek aspect, vraag dan wat hij specifiek mist. Waarom dat belangrijk voor hem is, etc. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat mensen bij oprechte interesse een verrassend genuanceerd verhaal bleken te hebben en vervolgens heel enthousiast verder vertelden over hun bedrijf.

Tip 3:

Het kan zijn dat betrokkenheid en interesse tonen niet helpt en dat je gesprekpartner blijf mopperen. Notoire mopperaars voelen zich daar prima bij en willen helemaal niet over oplossingen nadenken. Dit gaat geen goed gesprek meer opleveren. Tijd om beleefd de conversatie af te breken.

Tip 4:

Je kunt ook de pech hebben om met iemand in gesprek te zijn die eindeloos zijn eigen verdiensten en successen ten toon blijft spreiden. Haal diegene uit zijn groef door hem te complimenteren en aan te bieden iets over jezelf te vertellen. Soms kan dat genoeg lucht geven om verder een leuk gesprek te hebben.

Tip 5:

Als iemand desondanks toch weer het gesprek naar zichzelf toetrekt kun je nog een poging wagen het gesprek weer om te draaien en verbinding te zoeken “we hebben zoveel gemeen, …”. Lukt dat ook niet, dan heb je misschien te maken met een iemand met narcistische trekken. Breek beleefd de conversatie af en ga met iemand anders in gesprek.

Tip 6:

Raak je tijdens een etentje verstrikt in een onderwerp waar verdeeldheid over is en wordt het gesprek onaangenaam? Geef dan aan: ‘laten we deze discussie hier niet voeren’. Doe dit gedecideerd en respectvol naar de gesprekspartner(s).

Tip 7:

In een verhit gesprek kunnen emoties de overhand nemen waardoor mensen niet meer goed naar elkaar kunnen luisteren. Doorbreek dit patroon door even een time-out te nemen zodat iedereen kan kalmeren. Focus daarna weer op het begrijpen van elkaars standpunten zonder te oordelen. Het doel is een prettig gesprek waarin iedereen zich gezien en gehoord voelt.

Tip 8:

Een gesprek kan de kant van roddelen opgaan. Laat je hier niet in meeslepen. Als het over een gezamenlijk bekende gaat, pareer dan met ‘goh, die heeft laatst zulke aardige dingen over jou gezegd’. Zelfs als dat niet zo is, zul je merken dat de energie toch gelijk positiever wordt.

Tip 9:

Humor kan een goede manier zijn om verschillen van inzicht bespreekbaar te maken. Of om de angel uit een ongemakkelijke situatie te halen. Zo was ik laatst bij een training waarbij iemand tijdens de koffiepauze negatief was over een bepaald type auto. Bovendien koppelde ze er en passant (voor)oordelen aan over de mensen die in een dergelijke auto rijden. Laat ik nou zo’n auto hebben. Een beetje ongemakkelijk dus. Ik begon te lachen en zei: ”ik heb even een binnenpretje, mijne staat hier op de parkeerplaats!”. Ze schrok een beetje, moest toen gelukkig ook lachen en de lucht was geklaard.

Gewoon doen!

Veel gesprekken worden leuker en interessanter als je meer betrokkenheid bij de ander toont. De ene keer moet je daar meer moeite voor doen dan de andere. Mijn ervaring is dat het het proberen waard is. Werkt het niet? Wees dan ook niet beschroomd om vriendelijk afscheid te nemen en met iemand anders in gesprek te gaan. Heb je daar geen energie meer voor? Ga dan lekker even buiten wandelen. Jij bepaalt.

Dit artikel is een bewerking van een artikel dat gepubliceerd is in de Wall Street Journal.

Ingrid van Ommeren helpt als coach en consultant financiële professionals en teams om effectiever leiding te geven en Leading Edge Finance teams te creëren die waarde toevoegen aan mensen en de business.

Met haar ervaring als RA en professional in Learning & Development is zij expert op het gebied van leiderschap en talent ontwikkeling voor de financiële functie.

Vul je naam en e-mailadres in en ga direct aan de slag met het werkboek

"Ontcijfer jouw unieke talenten in 7 simpele stappen"

Ik geef toestemming aan Leiderschap in Finance om mij het werkboek toe te sturen en daarna op de hoogte gehouden te worden met artikelen, tips en informatie over de leiderschapsprogramma's van Leiderschap in Finance. Ik kan mij ten allen tijde afmelden.

Gelukt! Veel plezier met het ontcijferen van je talenten!

Pin It on Pinterest