Gezonde bedrijfsgroei lukt alleen als jij de juiste stappen durft te zetten.

Deze 10 factoren zijn bepalend om je bedrijf op een gezonde manier te laten groeien. Elke stap vergt lef. Misschien heb je al een aantal stappen gezet en ben je goed op weg. Misschien is er iets wat jou tegenhoudt om verder te groeien. Wat moet jij overwinnen om je ambities waar te maken?

#1 Durf de lat te verhogen

Onderzoek van de Vrije Universiteit geeft aan dat het ambitieniveau van de ondernemer een bepalende factor is als het gaat om bedrijfsgroei. Hoe ambitieuzer de ondernemer, hoe meer energie en dynamiek in het bedrijf. Groot denken, grote doelen stellen.

Hierin past ook het bepalen van een ‘brutaal ideaal’; je BHAG. Jim Collins introduceerde de term Big Hairy Audacious Goal, in het Nederlands vertaald als Grote Gedurfde Dappere Doel. Bedrijven die een concreet en ambitieus doel hebben over 10-30 jaar zijn structureel succesvoller dan bedrijven zonder heldere stip aan de horizon.

#2 Durf te focussen

Het leuke van een eigen bedrijf is dat je van alles aan kunt pakken. Vaak volgen kansen elkaar op. In het begin is het ook verleidelijk om alles aan te pakken. Goed voor je ervaring. Goed voor je netwerk. Goed voor je omzet. Denk je.

Opvallend genoeg komt het merendeel van ondernemers daar later op terug. Zij ontdekken dat overal ‘ja’ op zeggen, hoe leuk het ook allemaal is, juiste remmend werkt. Focus op wat je wel gaat doen betekent ook helderheid over alles wat je niet gaat doen. Richt je op de kerntaken die echt bijdragen aan het doel van je bedrijf en doe alles wat daarbuiten valt gewoon niet.

#3. Durf te delegeren

In de beginperiode van je bedrijf doe je alles, zie je alles en beslis je alles zelf. Veel ondernemers vinden het de lastigste stap om niet meer bij elke beslissing betrokken te worden.

Leren delegeren is een voorwaarde om de volgende stap te kunnen maken. Pas als je echt in staat bent om dingen los te laten, kan je bedrijf doorgroeien. Je wil voorkomen dat jij zelf de spreekwoordelijke emmer aan de boot bent die bedrijfsgroei belemmert.

#4. Durf te leren

Personeel aansturen, innoveren, verkopen, focus houden, financieel inzicht en strategieën ontwikkelen. Er zijn heel wat ondernemersvaardigheden en persoonlijke vaardigheden nodig om je bedrijf te laten groeien. Durf te onderkennen dat je niet alles onder de knie hebt. Dat is soms best een drempel als je een expert bent in je vakgebied. Een goede professional is nog geen goede ondernemer. Volg bijvoorbeeld een managementcursus, luister podcasts, lees boeken, ga naar seminars of neem deel aan een mastermind.

#5. Durf grip te houden op je financiën

Als ondernemer richt je je op de markt en zie je waarschijnlijk 101 kansen om te groeien en nieuwe dingen op te starten. Die ondernemende blik is goud waard. Maar verlies nooit je financiën uit het oog. Hou stevig grip op je cashflow en trek eventueel externe financiers aan om door te groeien naar de volgende fase. Zorg dat je altijd inzicht hebt in je financiële informatie.

#6. Durf de beste mensen aan te trekken

Het aantrekken en behouden van talentvolle medewerkers is één van de belangrijkste bouwstenen voor een succesvol bedrijf. Je team is het belangrijkste kapitaal van je bedrijf. Zij onderhouden het contact met de klant en bedenken oplossingen voor dagelijkse problemen. Zonder hun inzet loopt de boel vast. Gedreven medewerkers zijn één van de belangrijkste aanjagers van groei. Durf een team te bouwen met de beste mensen.

#7. Durf een schaalbaar bedrijfsmodel te kiezen

Volgens NLGroeit – dat bedrijven met een omzet tussen de € 1 miljoen en € 100 miljoen helpt groeien – bepaalt een schaalbaar verdienmodel voor zeker 40 procent de mate waarin jij als ondernemer in staat bent om te groeien. Jouw groei bepaalt jouw bedrijfsgroei.
Een schaalbaar model maakt je flexibel. Het stelt je in staat om snel je interne organisatie aan te passen als de vraag naar jouw producten of diensten ineens flink toeneemt.

#8. Durf je te onderscheiden

Je hoeft het niet altijd beter te doen dan je concurrenten, maar doe het anders.

In een kudde valt niemand op. Zet er een paarse koe tussen en je hebt meteen de aandacht. Seth Godin beschrijft de kracht van onderscheiden in zijn bestseller The Purple Cow. Als je wil groeien moet je durven opvallen en zichtbaar zijn.

Jay Bear heeft het over ‘talk triggers’, doe iets wat opvalt en waar mensen over praten. Zo draagt hij zelf altijd geruite pakken, is er een hotelketen die altijd american cookies op de balie heeft staan, en een hamburgerketen die dagelijks een gratis maaltijd verloot.

#9. Durf áán je bedrijf te werken

Als starter ligt je focus op het binnenhalen van klanten en je product leveren. Je moet je bedrijf van de grond krijgen. Voor je het weet ben je de hele tijd in je bedrijf aan het werk.  Als je echt wilt groeien, dan moet je zo af en toe afstand nemen van de dagelijkse bezigheden. Werk dan áán je bedrijf. Geef jezelf regelmatig een paar uur om aan de tekentafel van je bedrijf te besteden. Stel jezelf hier de juiste vragen. Zijn we effectief? Werken we met de juiste klanten? Waar wil ik over twee jaar staan met mijn bedrijf? Dit soort vragen helpen je om koers te houden en door te groeien. Het is ook een goed idee om samen met andere ondernemers te focussen op bedrijfsgroei, bijvoorbeeld in een mastermind.

#10. Durf te innoveren

Vernieuwen is niet alleen van belang voor bedrijven die drijven op technologie. Iedere ondernemer die wil groeien moet blijven zoeken hoe het anders en beter kan. Innovatie is een continu proces. De wil om te vernieuwen is een belangrijke pijler voor gezonde bedrijfsgroei. Vernieuwen doe je bijvoorbeeld door sterk in te zetten op digitalisering. Zo kan een nieuwe webshop je omzet verhogen en leidt werken in de cloud al snel tot meer productiviteit en minder kosten. Je kunt ook online producten en diensten ontwikkelen zoals online trainingen en coaching.

Ingrid van Ommeren helpt als #DeOnlineCFO ondernemers om financieel gezond te groeien. 

Zelf ondernemer en met een flinke dosis ervaring als registeraccountant (RA) en business controller voor een groot scala aan bedrijven, gecombineerd met haar persoonlijke en toegankelijke aanpak is zij dé sparringpartner voor ondernemers met groeiambitie.

Vul je naam en e-mailadres in en ga direct aan de slag met het werkboek

"Ontcijfer jouw unieke talenten in 7 simpele stappen"

Ik geef toestemming aan Leiderschap in Finance om mij het werkboek toe te sturen en daarna op de hoogte gehouden te worden met artikelen, tips en informatie over de leiderschapsprogramma's van Leiderschap in Finance. Ik kan mij ten allen tijde afmelden.

Gelukt! Veel plezier met het ontcijferen van je talenten!

Pin It on Pinterest