Het lampje knippert; een inkomend gesprek. “Goedemiddag, je spreekt met Ingrid van Korrelatie. Waarmee kan ik je helpen?”

Zo begint elk gesprek bij Korrelatie, een landelijke organisatie die anonieme, professionele, psychische en psychosociale hulp biedt. Zodat mensen zélf weer verder kunnen. Daar is vaak maar één gesprek voor nodig.

Na 15 jaar in financiële functies gewerkt te hebben ben ik Toegepaste Psychologie erbij gaan studeren. Razend interessant. Tijdens mijn stage bij Korrelatie was ik online hulpverlener en hielp mensen per e-mail, chat en telefonisch met psychische problemen. Na een intensieve training gespreksvoering ging ik van start. Wat was dat moeilijk in het begin! Ik had heus veel ervaring in coaching, (zakelijke) adviesgesprekken en leidinggeven. Maar wat in de ene context leek te werken, werkt dus niet in een andere. Of toch wel?

Wat ik heb geleerd over persoonlijke gesprekken wat jij ook kan toepassen als leidinggevende.

Les 1: Advies geef je pas als er om gevraagd wordt.

Als consultant was ik gewend dat ik betaald kreeg voor mijn advies. Mijn neiging was dan ook om advies te gaan geven. FOUT. Mensen zitten niet op ongevraagd advies te wachten.

Les 2: Luisteren is genoeg.

Als coach was ik gewend vooral vragen te stellen. Mensen weten zelf vaak best de oplossing, je helpt ze hun eigen antwoorden vinden. FOUT. Mensen die in de knoop zitten zien door de bomen het bos niet. Ze kunnen even geen oplossing zoeken. Ze willen op dat moment ook niet perse een oplossing.

Les 3: Er hoeft geen meetbaar resultaat uit een persoonlijk gesprek te komen.

Als finance manager bij Nike was ik gewend: Just Do It. Focus op resultaat. FOUT. Want wanneer heb je ‘resultaat’ in een hulpverleningsgesprek? De gesprekken zijn éénmalig en anoniem, je hebt geen idee wat er met mensen gebeurt na afronding van het gesprek.

Les 4: Mensen bloeien op van oprechte aandacht.

Als accountant was ik gewend te focussen op de inhoud (uurtje-factuurtje; productiviteit telt). Ik nam weinig tijd voor een gesprekje ‘over niks’ met de klant of collega’s. Ik had de neiging snel het verhaal te analyseren en to-the-point te komen. FOUT. Bij Korrelatie bedankten mensen me vaak dat ze hun verhaal kwijt konden en hoe fijn het was dat ze zich gehoord voelden.

Les 5: Durf open te zijn en durf te vragen.

Als hulpverlener heb ik hele persoonlijke gesprekken gevoerd. Met mensen die het moeilijk hadden en het leven niet meer zagen zitten. Die zich zorgen maakten om hun kind of geliefde. Of niet aan hun leidinggevenden durfden te vertellen dat het niet meer ging, uit angst hun baan kwijt te raken. Ik weet dat veel leidinggevenden het lastig vinden om zulke persoonlijke gesprekken te voeren met hun medewerkers. Uit angst de verkeerde dingen te vragen. Angst voor emoties. Niet weten wat ze ermee moeten. Het allerbelangrijkste wat ik heb geleerd is om niet bang te zijn het gesprek aan te gaan.

Werkgeluk – en als het even minder gaat

Er is in organisaties veel aandacht voor werkgeluk en de positieve invloed op de prestaties. Dat is goed. Maar bij iedereen zit het weleens tegen in het leven. Financiële problemen, echtscheiding, ziekte van partner, psychische problemen, zorg voor ouders, kinderen. Dan is het fijn als je dat met je leidinggevende kan bespreken en dat er begrip voor is. Het geeft ook ruimte om samen naar oplossingen te zoeken.

Leidinggeven met impact

Ben jij leidinggevende en wil jij een positieve impact hebben op de mensen in jouw team? Dan zijn deze lessen waardevol. Het lijken op het eerste gezicht open deuren. Toch kregen ze voor mij pas echt betekenis in een andere context.

Ik realiseerde me dat elke leidinggevende met deze handvatten een veilige omgeving kan creëren waar de medewerker zich gehoord voelt. Als manager heb je vaak specifieke vaardigheden die nodig zijn om te excelleren in je vak. Juist die moet je loslaten in persoonlijke gesprekken. Probleemoplossend vermogen, resultaatgerichtheid, analytisch vermogen, adviesvaardigheden; laat dat even voor wat het is.

Pas deze 5 tips toe en ga met vertrouwen het persoonlijke gesprek aan met je medewerkers:

  • Sta open voor de ander en durf te vragen.
  • Je hoeft de problemen niet op te lossen. Luisteren is genoeg.
  • Geef pas advies als het gevraagd wordt
  • Geef oprechte aandacht
  • Een meetbaar resultaat is niet nodig.

Gelukkig past hier wel de Nike spirit: Just Do It.

Geef mensen je tijd en aandacht.

Dat is goud waard.

Ingrid van Ommeren helpt als coach en consultant financiële professionals en teams om effectiever leiding te geven en Leading Edge Finance teams te creëren die waarde toevoegen aan mensen en de business.

Met haar ervaring als RA en professional in Learning & Development is zij expert op het gebied van leiderschap en talent ontwikkeling voor de financiële functie.

Vul je naam en e-mailadres in en ga direct aan de slag met het werkboek

"Ontcijfer jouw unieke talenten in 7 simpele stappen"

Ik geef toestemming aan Leiderschap in Finance om mij het werkboek toe te sturen en daarna op de hoogte gehouden te worden met artikelen, tips en informatie over de leiderschapsprogramma's van Leiderschap in Finance. Ik kan mij ten allen tijde afmelden.

Gelukt! Veel plezier met het ontcijferen van je talenten!

Pin It on Pinterest